Online lekce přes Zoom! Naživo... každá ve svém obýváku a přece spolu...:-) Přidejte se k nám ZDE!

Těším se na vás!

Přehled pomůcek na cvičení

Začali jste v této nejisté době cvičit doma? Máte doma pomůcky na cvičení? Uvažujete, že si nějaké pořídíte? Potřebujete poradit, které opravdu využijete a na kterých budete jen utírat prach? Musí vám zabírat spoustu místa? Vyplatí se investovat do značky, nebo stačí levnější varianta? Na to všechno se podíváme v tomto článku. Připravila jsem pro vás přehled cvičebních pomůcek

FITBALL / VELKÝ MÍČ

Největší slávu už mají velké míče asi za sebou, ale já na ně nedám dopustit. Dá se na nich totiž cvičit i dynamicky a balanční cviky vždy spolehlivě vykouzlí úsměv na tváři. Hodně lidí si myslí, že je to pomůcka pouze pro těhotné nebo že je dobrý na sezení v kanceláři… ale využití má podstatně větší.

Fitball

K čemu je dobrý?

  • trénink středu těla, protažení, balanční cvičení
  • hopsat a pohupovat se na něm je skvělé pro záda, konkrétně se tím aktivují vzpřimovače páteře
  • dá se na něm sedět. Pokud máte sedavé zaměstnání, můžete fitball střídat se židlí. Díky tomu nebudete sedět v tak zhrouceném sedu, v jakém byste byli po celodenním sezení pouze na židli. Pozor, sedět jen na míči nedoporučuji! Tělo je chytré a hledá úlevové pozice, takže pokud budete dlouho sedět na míči, vaše tělo se přizpůsobí a nějakou úlevovou „nezdravou“ polohu si najde. Proto je dobré třeba 5 minut sedět na míči (nebo ideálně hopsat) a pak hodinu na židli a opět pět minut na míči a pak na židli.

Ne/výhody

Zabere hodně místa a navíc má tendenci se neustále přemísťovat, nicméně bych ho vůbec nezavrhovala, protože kromě toho, že ho využijete ke cvičení či sezení, je to také skvělá zábava pro děti.

Jaký si pořídit?

  • Dostatečně velký! Když se na míč posadíte, tak byste měli mít pod koleny větší úhel než 90. Kolena nesmí být výš než kyčle. Dejte si tedy pozor, jaký průměr si objednáváte.
  • Některé značky slibují, že mají ochranu proti prasknutí. Zejména u těhulek bych si za tohle klidně připlatila. Když pod vámi míč praskne, není to vůbec příjemné. (Pozor, není to spojené s váhou člověka, který si na míč sedne, je to zkrátka kvalitou nebo únavou materiálu.)
  • Dají se pořídit prý i takové míče, které stojí na místě a nekutálejí se po celém pokoji.:-)

VÁLEC / FOAM ROLLER

Válec je nejoblíbenější pomůcka na mých lekcích. Je to zábavné cvičení, ne příliš silové a ještě navíc se můžeme s válcem namasírovat

Roller

K čemu je dobrý?

  • zapojení středu těla, balanční cvičení, rozhýbání, plynulost pohybů
  • masírování zad, dolních končetin, hýždí – zkrátka větších celků, kde se malý míček tolik neuplatní
  • Tip na cvičení s válcem najdete v této Pohybové jednohubce.

Ne/výhody

Na prostor není náročný, protože ho můžete postavit někam do kouta nebo do skříně.

Jaký si pořídit?

  • Dlouhý 90 cm a opravdu válec – ne půlválec (jakoby podélně rozříznutý). Pokud hodláte využívat válec ke cvičení, nevolila bych s žádnými hranami ani výstupky.
  • Cenové rozpětí je u válců celkem velké. Pokud můžete investovat více peněz, určitě doporučuji značku TOGU. Tento válec totiž není tak tvrdý jako většina ostatních. Když si na něj lehnete nebo ho využíváte k masáži rozdíl určitě ucítíte. Měkčí válec je daleko příjemnější.

OVERBALL / MALÝ MÍČEK

Overball je můj největší favorit. Jestli uvažujete o koupi jedné jediné pomůcky, tak pak to určitě musí být malý míč. Nabízí neuvěřitelné množství cviků… od rehabilitačních až po silovější.

Overball

K čemu je dobrý

  • jeho využití a množství cviků, které s ním lze cvičit je opravdu široké.
  • Navíc můžete snížit / zvýšit obtížnost cvičení tím, že míček hodně / málo nafouknete.
  • zapojení středu těla, posilování, balanční cviky
  • cviky protahovací, uvolňovací, odblokovávací, rozhýbávací
  • dá se využít i k „bezkontaktním“ masážím či protažením ve dvojicích
  • Tip na cvičení s overballem najdete v této Pohybové jednohubce.

Ne/výhody

Žádné místo nezabere, vyfouknutý si ho můžete vzít i do kufru na dovolenou. Cvičení s overballem je příjemné, nenásilné, vhodné u začátečníků. Pořídíte ho za cca 100,-Kč.

Jaký si pořídit?

  • vyrábí se různé velikosti od cca 16 cm do 30 cm průměru. Myslím, že průměr 25 cm je tak akorát. Míček není příliš malý (můžete mít pocit, že vám vypadne a není tolik pohodlný, když na něm ležíte) a zároveň ani příliš velký (ten sice je dost pohodlný, ale některé cviky s ním ztrácí smysl).
  • některé značky se lehce liší materiálem – tady je to o vašem vkusu
  • pokud bude mít míček dlouhý špunt, může vás tlačit. V takovém případě je možné ho trochu uříznout.

THERABAND / GUMOVÝ PÁS

Mnoho cviků s therabandem získává silovější nádech a pro mě to příjemná volba (narozdíl od činek), když chci více posilovat.

Theraband

K čemu je dobrý?

  • výborný na posilování paží a zad
  • protažení dolních končetin a uvolnění kyčlí
  • zajímavé cviky na trénink core
  • Tip na cvičení s therabandem najdete v této Pohybové jednohubce.

Ne/výhody

Skvělé je, že nezabírá vůbec žádné místo. Některé gumy mají tendenci se přehýbat a „slepovat“. Některé po určité době zpuchří a trhají se. Těmto potížím můžete předejít tím, že si koupíte pevnější gumu.

Jaký si pořídit?

  • gumy mají různé barvy a podle toho jsou různě pevné (každý výrobce samozřejmě používá jiné barvy, proto vám nemůžu říct např. „Kupte si červenou, protože není ani nejslabší ani nepevnější.“). Je tedy na vás, jestli si chcete dát víc do těla, nebo se šetřit. Pevnější guma vám vydrží déle, ale zase některé gumy jsou opravdu hodně pevné a těžko se s nimi cvičí.
  • délka gumy by měla být 150 – 200 cm. Pokud jste menší postavy stejně jako já, bude vám délka 150 cm stačit. Guma o délce 100 cm nebo i kratší nemá tak univerzální využití.

BOSU

Bosu mám moc ráda, protože se na něm dá cvičit dynamicky, skvěle trénuje střed těla a můžete si s ní dát hezky do těla. Navíc cvičení na něm baví i klienty, kteří jsou jinak na pomalých lekcích znudění.

BOSU

K čemu je dobrý?

  • balanční cvičení
  • trénink středu těla
  • silové cviky, posilovací zejména pro dolní končetiny
  • cvičení na něm baví i muže a pro děti je to taková domácí trampolína

Ne/výhody

Zabere docela hodně místa a je finančně nejnáročnější ze všech pomůcek.

Jaký si pořídit?

  • Za originální BOSU zaplatíte asi 4500,-Kč a levnější varianty seženete i za třetinu ceny.
  • Levnější verze mají lehce jiný tvar a někdy jsou menší, ale myslím, že pro domácí cvičení to stačí.

MAGIC CIRCLE / KRUH

Magic circle

Kruh na pilates je výborná pomůcka, která dokáže dodat silovější nádech mnoha cvikům. Stačí jen mírně kruh stlačit a hned ucítíte svaly úplně jinak.

K čemu je dobrý?

  • silovější cviky na posílení paží, zad i nohou
  • zpevnění středu těla, trénink odtlačení

Ne/výhody

Nezabírá moc místa. Cviků s ním není tolik.

Jaký si pořídit?

  • Opět zde najdete velké cenové rozdíly mezi různými značkami. Pokud sáhnete po levnější variantě, může se stát, že se odlepí měkčí část úchytek nebo v kruhu začne „cvakat“.
  • Značkové kruhy se mi zdají pevnější, a proto je s nimi cvičení obtížnější.

MASÁŽNÍ MÍČEK / TENISÁK

Využívání masážních pomůcek v lekcích pilates a jógy je skvělé na uvolnění zatuhlých, stažených míst, na která pouhé protahování nestačí.

Masážní míčky

K čemu je dobrý?

  • masáž a cvičení chodidel
  • rozmasírování oblasti hýždí, beder, lopatek, hrudníku i krku
  • Tip na cvičení s masážním ježkem najdete v této Pohybové jednohubce.

Ne/výhody

Pokud nejste vnímaví ke svému tělu, dejte pozor, abyste si masáží spíš neublížili. Vždy to musí být pouze „příjemná“ bolest.

Jaký si pořídit?

  • masážních ježků a míčků je nepřeberné množství – když si budete vybírat ježka, zvolte toho, který nemá úplně ostré bodlinky, aby masáž s ním nebyla utrpení. Pozor na nejlevnější varianty – jakmile takového ježka zatížíte tím, že si na něj stoupnete, tak praskne.
  • ze začátku vám určitě stačí obyčejný tenisák
  • já nejraději používám gumový masážní míček, který pořídíte ve zdravotních potřebách za cca 70,- Kč.

TRX

TRX

Pokud chcete do cvičení zapojit i svého partnera, TRX je skvělá volba, protože cvičení s ním je velká výzva i pro muže.

K čemu je dobrý?

  • posilování a silový trénink – opravdu si dáte do těla
  • zapojení středu těla pro pokročilé
  • kardio cvičení

Ne/výhody

Musíte mít, kam ho uchytit. Sice se uvádí varianta zaháknutí za dveře, ale to není úplně ideální. Nejlepší je hák ve stropě. A samozřejmě pak musíte mít dostatek prostoru, abyste se mohli pohybovat nejen přímo pod uchycením.

Jaký si pořídit?

  • originál vás vyjde asi na 3000,-Kč a levnější varianty pořídíte i za méně než polovinu. Tady nejsem úplně odborník, ale myslím si, že pro cvičení doma bude ze začátku dostačující levnější varianta.

GUMA NA SM SYSTÉM

Toto je perfektní pomůcka pro rehabilitační cvičení. Guma nedává příliš velký odpor, a proto cvičení s ní není extra náročné ani silové. Moc mě baví cviky ve stoji a nácvik chůze.

SM systém

K čemu je dobrý?

  • rehabilitační cvičení, které se dá přizpůsobit i různým zdravotním omezením (s tím by vám měl pomoci vyškolený terapeut)
  • nácvik správných pohybových stereotypů, trénink středu těla

Ne/výhody

Množství cviků není příliš velké, takže po čase může být cvičení s touto gumou trochu stereotypní. Cviky by vás měl naučit vyškolený trenér, abyste cvičili správně. Guma se dá zaháknout za kliku u dveří např. , ale počítejte s tím, že potřebujete trochu prostoru, abyste se mohli volně hýbat.

Jaký si pořídit?

  • originál stojí cca 500,-Kč. Jestli existují levnější varianty nevím, ale používat místo toho gumicuky do auta (což se někde dělá) považuji za trochu nešťastné řešení…
Alena Palasová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.