Průvodce pro pilatesové začátečníky

Chcete mít krásně ploché břicho? Chcete mít sílu, ale nevypadat jako Rambo? Představte si, že se hýbete s lehkostí a elegantně, vaše tělo vyzařuje zdravé sebevědomí a netrápí vás bolesti. To není sen, to je vaše skutečnost, když začnete cvičit pilates.

„Co to vůbec je ten pilates? To je nějaké protahování?“

„To je nějaké pomalé cvičení, to bude nuda.“

„Pořád se tam hmitá a dělá ŠŠŠ.“

Když někde řeknu, že cvičím jógu, všichni se tváří, že vědí, o co jde. Zato když se zmíním, že cvičím pilates, spousta lidí tápe. Co to tedy je?

  • Je to pomalé cvičení, necvičí se do rytmu hudby. Pokud koordinace pohybů není vaše silná stránka, nemusíte se ničeho bát.
  • Cviky jsou zaměřené hlavně na posílení středu těla, posilují se paže i nohy, zlepšuje se držení těla.
  • Zároveň jsou tu cviky protahovací, ale není třeba mít velký rozsah pohybů tak jako v józe.
  • Pohyby se provádějí v rytmu dechu, na který se hodně soustředíme.
  • Všichni druhý den říkají, že je bolí svaly, o kterých ani nevěděli, že je mají.
  • Je to cvičení vhodné pro všechny věkové kategorie včetně seniorů.
  • Nebojte se cvičení vyzkoušet i pokud máte nějaké zdravotní omezení (např. nemůžete klečet, nebo opírat se o zápěstí).

Více o cvičení pilates jsem psala už v jednom z předchozích článků, připomenout si ho můžete ZDE. Pokud vás zajímá historie cvičení pilates a také to, jak přistupuji k cvičení já, klikněte ZDE.

Obavy začátečníků znám, slýchám je na svých kurzech, a snažím se je rozptýlit. I mě v roce 2007 na prvních lekcích, kdy jsem pilates objevovala, běžely hlavou stejné myšlenky.

Říkáte si:

  • 1
    „To nezvládnu!“, „To nejde!“, „To neumím!“

Kolikrát už jsem tahle slova slyšela? Jde to, zvládneš to, naučíš se to. Jen to chce trochu trpělivosti. Je zajímavé, že spousta lidí předpokládá, že jim všechny cviky půjdou hned. Představte si, že si poprvé stoupnete na brusle a do ruky si vezmete hokejku. Budete se divit, že nestřílíte góly jako Jágr?

Zvládnout některé cviky je opravdová výzva, ale zároveň každý cvik má několik variant různé obtížnosti a můžete ho cvičit podle svých momentálních možností. A i ta nejjednodušší verze bude pro vás prospěšná! Když se do cvičení pustíte pravidelně, velmi brzy budete na sobě pozorovat zlepšení.

  • 2
    „Čím víc opakování zvládnu, tím líp! Hecnu se!“

Tak na tento přístup zapomeňte. Nejde o kvantitu, ale o kvalitu provedení cviku. Nikdo nad vámi nestojí a nepočítá, kolik opakování uděláte zrovna vy. Všem okolo vás je to jedno! Jakmile cítíte, že už cvik neprovádíte správně, nebo vás dokonce bolí, co by nemělo, přestaňte cvičit. Kdykoliv můžete odpočívat!

  • 3
    „Čím dál švihnu tím líp, čím rychleji tím líp a udělám to za každou cenu! Vždyť všichni kolem mě se dokážou zvednout.“

Naprostá většina pohybů v pilates se dělá silou a tahem, švihy se používají minimálně. Rozsah pohybu není tak důležitý, jako nastavení celého těla. Zajímá nás, které svaly se do pohybu zapojují. Pokud celý cvik nedokážete provést správně, není nutné se někam cpát násilím. Můžete se úplně vykašlat na všechny ostatní kolem sebe. Cvičíte sami pro sebe, tak si cvičte tak, jak to vyhovuje vám.

  • 4
    „Tohle, tohle a ještě tohle… musím myslet na tolik věcí najednou. Nikdy všechny správně neudělám.“

Ano, ze začátku budete mít asi hlavu, jak pátrací balón. Musíte najednou myslet na hlavu, ramena, chodidla, dech, pohyb, uvolnění atd. Je toho hodně najednou. Nicméně vaše tělo si spoustu věcí zautomatizuje, takže časem je můžete pustit z hlavy. Lektor vše dokola připomíná, ne aby vám řekl, jak jste neschopní, ale snaží se vám pomoci, jak najít své rezervy.

  • 5
    „Kdy říkala, že se mám nadechnout? Cože, jak to mám udělat?“

Nebojte se komunikovat s lektorem. Zeptejte se, pokud vám něco není jasné, pokud potřebujete modifikaci cviku, abyste ho zvládli, nebo pokud vás něco bolí. Lektor se vám určitě rád bude věnovat, je pro něj k nezaplacení dostávat zpětnou vazbu od svých klientů. Ostatní cvičící budou určitě rádi, že nejsou sami, kdo něco přeslechl nebo neví, jak na to.

  • 6
    „Proč na mě sahá?“

Dobrý instruktor se pozná tak, že sám moc necvičí, ale opravuje své klienty. Není na lekci od toho, aby si sám zacvičil, ale od toho, aby vám pomohl. Uvědomte si, že lektor vás stále dokola neopravuje proto, aby vám ukázal, jak jste nemožní a co pořád děláte špatně. Opravuje vás proto, abyste cviky prováděli správně a abyste se je mohli naučit cvičit tak, aby to bylo maximálně prospěšné pro vaše tělo.


Škol pilates je velká řada, jak u nás, tak v zahraničí, takže se cvičí velmi rozmanité styly pilates. Pan Pilates by se asi dost divil, co se vyvinulo z jeho tréninku pro boxery a baletky. Něco však mají všechny školy společné a to jsou principy cvičení. Více se o nich dočtete dále.

Osobně vnímám pilates jako cvičení, které do sebe dokáže pojmout velké množství vlivů z jiných stylů cvičení. Někdo dělá lekce dynamičtější, téměř taneční. Někdo má cvičení hodně rehabilitační a někdo to míchá s jógou. Jiný instruktor zas vytvoří lekci silovou srovnatelnou s tréninkem v posilovně.

Osobnost lektora je mimořádně důležitá a ani dva lektoři z jedné školy necvičí úplně stejně. Pokud si tedy myslíte, že tento styl cvičení, by vám vyhovoval, ale lekce, kterou jste navštívili, vás nenadchla, nevzdávejte to. Vyzkoušejte i jiné instruktory.

Než půjdete na první lekci, možná není od věci seznámit se s principy cvičení pilates. Možná se vám pak bude cvičit lépe.

  • 1
    Koncentrace
    Na pilates nejde vypnout hlavu, jen tak bezmyšlenkovitě máchat rukama a nohama. Na cvičení je třeba se soustředit.
  • 2
    Dech
    Zabýváme se tím, kam dýcháme. Dbáme na to, aby dech stále volně plynul, nezadržujeme ho.
  • 3
    Kontrola
    Své tělo mám pod kontrolou. Dělá to, co mu říkám.
  • 4
    Centrum těla
    Při všech cvicích aktivujeme střed těla, což podporuje správné držení těla.
  • 5
    Preciznost
    Záleží i na detailech, drobnostech. Řešíme postavení všech částí těla v průběhu celého cviku.
  • 6
    Plynulost
    Pohyby jsou vedené, silou, plynulé, žádné švihy, v souladu s dechem.
  • 7
    Izolace
    Odlišuji, kterou částí těla hýbu, nemusím zatínat vždy celé tělo. Naučíte se tak šetřit energií a používat tělo ekonomicky.
  • 8
    Rutina
    K opravdovým výsledkům vás dovede jen pravidelný pohyb. Nečekejte zázrak po jedné hodině.

Zaujalo vás cvičení pilates, ale nemáte možnost skupinové lekce navštěvovat? Vyzkoušejte cvičení doma. Vytvořila jsem pro vás emailový video kurz pilates. Sice jsem ho nazvala Letní, ale koupit si ho můžete i teď, protože se podle něj dá cvičit pořád. Všechny informace najdete ZDE. Těším se na vás na podložce!

A pokud opravdu nemáte momentálně čas cvičit, třeba vám přijdou vhod tipy z mého e-booku Žijte bez bolestí, který si můžete stáhnout ZDE.

Alena Palasová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.