Patří pánevní dno do tělocvičny?

Patří pánevní dno do tělocvičny?

Většina žen zjistí, že má něco, čemu se říká pánevní dno, v těhotenství nebo po porodu. Většina mužů to nezjistí nikdy…

„Proč proboha řešíme nějaké pánevní dno, když jsem si přišla zacvičit?“ běží vám hlavou na lekci pilates? Máte pocit, že je to téma moc intimní a nehodí se mluvit o něm na cvičení?

Nechte stud a ostych stranou. Pánevní dno jsou svaly! (Dokonce tři vrstvy svalů to jsou, abych byla přesná.) Stejně jako posilujete a protahujete stehna nebo tricepsy, je potřeba věnovat pozornost i svalům dna pánevního. Svaly napříč celým tělem jsou spojeny do svalových řetězců, které se zapojují v určitých pohybech. Pánevní dno je součástí těchto řetězců a také tvoří součást core, tedy středu těla. Jsou to hluboko uložené svaly, které mají na starosti naše držení těla. Pánevní dno tedy nemůžeme při cvičení ignorovat a do tělocvičny určitě patří!

Patří pánevní dno do tělocvičny?

Posilování pánevního dna

Ohledně posilování pánevního dna se setkáte bohužel se spoustou zažitých mýtů a omylů. Mnoho žen, včetně některých cvičitelek, si myslí, že posilování pánevního dna mají zmáknuté. Ale ve skutečnosti stahují úplně jiné svaly. (Nehledě na to, že pánevní dno je potřeba nejen posilovat, ale také uvolňovat.)

Pokyny

„Stáhni půlky k sobě!“ a „Vtáhni pupík k páteři“

jsou úplně mimo!

 

Pojďme si nejdřív udělat jasno v tom, KDE pánevní dno je. Pánevní dno uzavírá břišní dutinu zespodu. Podpírá vnitřní orgány a drží je na správném místě. Najdete ho mezi kostrčí a sponou stydkou a sedacími kostmi.

U spousty žen nefunguje pánevní dno optimálně, tzn. je buď přetížené nebo oslabené. JAK se to stane? Velmi snadno, mezi nejběžnější příčiny patří:

  • časté zvedání těžkých břemen,
  • nadváha,
  • chronický kašel,
  • ale zejména příliš dlouhé sezení či stání.

Jak poznám, že se mě problém s pánevním dnem týká? Pokud trpíte některým z následujících problémů:

  • bolesti zad,
  • bolestivá menstruace,
  • inkontinence,
  • bolesti při sexu,
  • gynekologické problémy,
  • pokles orgánů dutiny břišní,
  • neschopnost dosáhnout orgasmu,

je pravděpodobné, že cvičení na pánevní dno vám jedině prospěje.

PROČ je problém cvičit pánevní dno? Protože ho nevidímenelze zvenku zkontrolovat, jestli to děláte správně. Ze začátku to pro vás může být těžké, protože neumíte procítit tuto oblast těla a vnímat maličké pohyby, které se tam dějí.

JAK správně pánevní dno procvičit?

Postavte se. Rozložte váhu na obě chodidla, uvolněte ramena, vytahujte hlavu vzhůru, neprste se, nevystrkujte zadek.

Představte si, že v podbřišku máte výtah. Vždy s výdechem jede nahoru a s nádechem se vrací dolů. S každým výdechem zkuste vyjet o patro výš. S nádechem si naopak představte, že jedete až do suterénu.

Procvičování pánevního dna je navenek nenápadné

Výtah – pánevní dno

Cože? A co mám dělat? Kde mám co cítit? Vůbec tomu nerozumím!“, říkáte si? Ano, já vím, je to něco nového, těžko uchopitelného. Není to, jako když uděláte dvacet výpadů a pak vás bolí stehna. Je to maličký pohyb uvnitř vašeho těla s použitím minimální síly. Ucítíte při tom takové lehké šimrání v podbřišku, nic víc. Je potřeba se opravdu soustředit, abyste ten jemný pohyb ucítily. Zkoušejte to, nevzdávejte se po prvním neúspěšném pokusu.

Pro lepší vnímání oblasti pánevního dna vám doporučuji dvě věci:

  • Dýchejte do pánve. Doveďte svůj nádech co nejníž to jde. Představte si, že v pánvi máte balónek, který s nádechem nafukujete a s výdechem ho necháte vyfouknout.
  • Postavte se a pohybujte pánví do podsazení a vysazení, dělejte pánví kroužek nebo osmičku. Čím menší pohyb uděláte a čím menší sílu k tomu použijete, tím lépe.

Jakmile se naučíte s pánevním dnem pracovat, můžete cvičit naprosto kdykoliv a kdekoliv, protože navenek to nikdo nepozná.

přínosy posilování pánevního dna

Až se se svým pánevním dnem skamarádíte,

  • začnete si připadat více žensky,
  • budete mít více energie,
  • zažijete pocit lehkosti při pohybu,
  • a také si lépe užijete sex vy i váš partner!

Více informací o pánevním dnu a jeho aktivaci se dozvíte v mém e-booku Žijte bez bolestí, který si můžete zdarma stáhnout ZDE.

 

Alena Palasová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.