Krásná na léto

Jak být krásná? Co pro to můžu udělat? Proč je důležité dělat to, co mě baví? Můžu se mít ráda, i když mám o 20 kg víc než před pár lety?

Toto téma na mě vyskočilo, když jsem sledovala diskuzi ve skupině žen, které se účastní 21-denní výzvy pro ploché břicho. Rozhodla jsem se tedy dát dohromady pár tipů, které může praktikovat každá žena v jakémkoliv věku.

Vím, že mnoho lidí nad jednoduchými radami mávne rukou, protože mají pocit, že potřebují něco speciálního… speciální lekce ve fitku, speciální dietu, speciální boty, speciální krém, speciální fitness hodinky atd. Jenže také z vlastní zkušenosti vím, že v jednoduchosti je krása a mnohdy stačí opravdu málo a stane se „zázrak“.

Myslíte si, že abyste dosáhly „postavy snů“, musíte každý den posilovat a cvičit a držet dietu? Možná patříte mezi spoustu žen, které se několikrát týdně trápí v tělocvičně a v podstatě od první minuty pokukují po hodinách, jestli už náhodou nebude konec lekce. Tyto ženy mají pocit, že pro svou postavu musí trpět, a tak se věnují něčemu, co je vlastně vůbec nebaví a jedí jídlo, které jim nechutná.

No jo, jenže:

Člověk není stroj! Nemůžeme jen jednoduše počítat přijaté kalorie, spálené kalorie atd.

Vše, co se děje v našem těle, je velmi výrazně, mimo jiné, ovlivňováno našimi emocemi, psychickým stavem a fází menstruačního cyklu.

Tzn. když budu cvičit s radostí a budu si to opravdu užívat a vychutnávat, bude efekt úplně jiný, než když budu cvičit to samé s nechutí, nabručená, s jedinou myšlenkou a to: „Ať už je proboha konec!“.  Blesklo vám hlavou: „Copak se vůbec dá cvičit s chutí?“ Já věřím, že ano za předpokladu, že cvičení pro vás nebude příliš náročné, nikdo na vás nebude křičet a lekce nebude příliš dlouhá. V tomto duchu tvořím své kurzy, vyzkoušejte třeba ten nejnovější, Týden pro krásné nohy a zadeček.

Úplně to samé se děje, když jíme. Pokud si s radostí uvařím jídlo, které mi chutná a budu ho jíst v klidu s někým, koho mám ráda, bude trávení a vstřebávání živin probíhat úplně jinak, než když jídlo uvaří nespokojený kuchař v hospodě, kde ho v rychlosti zhltnu při čtení zpráv na mobilu za řevu dětí u vedlejšího stolu.

Zkuste o všem, co děláte, přemýšlet a zjistit, jestli to vyhovuje právě vám a jestli je to to, co vy samy opravdu chcete, a jestli se vám náhodou ze života nevytrácí radost kvůli honbě za dokonalostí.

Pohyb a jídlo

Začněme velmi důležitým poměrem:

To, jak vypadáte, z 80% ovlivňuje jídlo a jen z 20% pohyb!

Kardio trénink

Posilování vám může vytvarovat části těla, které procvičujete. Ale pokud chcete hubnout, tedy ztrácet kila, centimetry a podkožní tuk, je potřeba, co se týče pohybu, zařadit kardio trénink. Při něm se zvýší vaše tepová frekvence na dobu alespoň 20 minut a to alespoň 3x týdně. Můžete běhat, jezdit na kole, na bruslích, zařadit rychlou chůzi, nebo třeba tančit. Zkrátka vyberte si aktivitu, která vás bude bavit.

Myslím, že pokud nejste nadšenkyně do technologických vymožeností nebo královna posilovny, není nutné, abyste si pořizovala speciální hodinky, které budou měřit přesně tepovou frekvenci, počet kroků, spálené kalorie apod. Proč z toho dělat vědu?

Strečink

Protahování je velice důležité. Spoustě lidí to přijde jako ztráta času, protože to, co je zajímá, je „makání“. Jenže, pokud se dobře protahujete, tak vaše sportovní výkony mohou být daleko lepší. To zejména pokud se zahřejete dynamickým strečinkem před sportovní aktivitou. Díky pomalému strečinku po sportovní aktivitě bude zase rychlejší regenerace. Dále protahování působí jako prevence bolestí a prospívá kloubům i páteři. Celkově můžete zažívat pocit větší volnosti v těle.

Strava

Myslím, že u jídla jednoznačně platí všeho s mírou. Nemusíte být makrobiotik, raw, paleo ani vegan… Nemusíte držet drastické diety a nikdy si nic nedopřát. Stačí o tom, co jíte, trošku přemýšlet. A u všeho, co si vkládáte do úst si říct, jestli je to pro vaše tělo prospěšné nebo zatěžující. (A když si zrovna nedokážete odpovědět, přečtěte si etiketu.)

A neodpustím si pár rad, které všechny určitě době znáte… Není to tedy nošení dříví do lesa? Není, protože nejde o to, jestli je znáte, ale jestli se jimi opravdu řídíte. A to je rozdíl dost podstatný, že? A tak tajně doufám, že až si je dnes zase přečtete, třeba si aspoň jednu z nich vezmete k srdci.

  • Měly byste jíst jídlo, které vám chutná, na pohled se vám líbí a voní a po kterém vám není těžko, nenadýmá vás.
  • Měly byste jíst v klidu tzn. bez novin, mobilu i televize.
  • Když jídlo pořádně rozkoušete, tak budete daleko lépe trávit, protože ve slinách jsou obsažené trávicí enzymy. Jezte tedy pomalu.
  • Určitě není dobré jíst večer po 20h.
  • Čím více zeleniny, tím lépe.
  • Nejlepší jsou lokální potraviny a vámi připravené jídlo místo polotovarů nebo fast foodu.

A nic o sladkém a cukru nebude? Ale samozřejmě, že ano!  Když do sebe nasoukáte tabulku čokolády, místo výčitek a pocitu viny a selhání, se zamyslete nad tím, proč to vlastně děláte. Proč je nutkání jíst sladké tak silné, že mu nelze odolat?

Proč jíme někdy to, na co v podstatě vůbec nemáme chuť? Často je jídlo a chutě spojené s našimi emoceminespokojeným vnitřním dítětem. Z vlastní zkušenosti proto mohu říci, že návštěva kouče je přínosnější než jídelníček od výživového poradce.

Pitný režim

Zejména po fyzické aktivitě, ať už je jakákoliv, je potřeba pít čistou vodu. Zajistíte tím pružnost fascií, hydrataci kloubů, meziobratlových plotének, rychlejší regeneraci atd.

Během celého dne kromě čisté vody můžete pít nejrůznější čaje a v menší míře ovocné nebo zeleninové šťávy.

Čemu se vyhnout, nebo co omezit? Slazené a sycené nápoje, jako limonády, ochucené vody atd. Já vím, že to má chuť, ale voda s citrónem a mátou jí má taky.

Pijete kávu? Pokud je jedna káva váš každodenní rituál, který si vychutnáváte, tak proč ne. Pokud jste ale na kávě závislé a potřebujete několikrát denně nakopnout, jste unavené a bez energie, možná spíš potřebujete doplnit nějaké minerály nebo stopové prvky. A dodat energii a zlepšit soustředění vám skvěle může i sypaný zelený čaj.

A jak s alkoholem? S mírou, samozřejmě. Pít alkohol každý den není normální.

Kromě cvičení a jídla je ale daleko více věcí, které můžete udělat pro to, aby vaše krásné tělo bylo ještě krásnější. Pojďme se na některé z nich podívat…

Masáže

Masáže mohou velmi výrazně ovlivnit vzhled vaší kůže a pokud se snažíte hubnout, jsou i speciální masáže, které vás v tom mohou podpořit.

Ale i relaxační masáž je prospěšná, protože je to něco, co si dopřáváme, děláme si čas samy na sebe, děláme si radost a odpočineme si. Pokud je nám masáž příjemná, cítíme se potom lépe ve vlastním těle. Ať je masáž sebejemnější, podporuje prokrvení a regeneraci a uvolňuje.

Pokud toužíte zhubnout, mohu vám doporučit masáž zvanou Estetické formování postavy. Jedná se o hodinovou masáž celého těla speciálním olejem, který celé tělo prohřeje. Poté se celé tělo zabalí do folie a hodinu jen odpočíváte a necháváte olej a účinky masáže působit. Tato procedura by se měla zopakovat 10x během max 3 – 4 týdnů. A mohu říci, že jsem neslyšela o nikom, kde by se efekt nedostavil.

Stav kůže můžete skvěle ovlivnit kartáčováním. (Kartáč koupíte v drogerii, najdete ho u pomůcek do sauny) Kartáčuje se nasucho a postupuje se směrem od periferie ke středu. Kůže pak bude dobře prokrvená a vypnutá. Je samozřejmě potřeba provádět tuto masáž každý den a výsledky neočekávat po týdnu.

Lymfatická masáž/drenáž

Provádí se ručně nebo přístrojově. Díky ní můžete ztratit pár centimetrů, zbavit se přebytečné vody a otoků, zlepšit celulitidu a vyhladit kůži. Kromě toho lymfatická masáž posiluje imunitu. Naplánujte si aspoň 5 masáží, abyste mohly očekávat viditelné výsledky.

Velice důležité je, aby byl před samotnou masáží, ošetřený krk. Je to otázka asi 10 minut. Pokud se ošetření krku neprovede, může se stát, že vás po masáži bude bolet hlava, nebo vám otečou ruce. Vyberte si proto vyškolenou masérku, která toto umí.

Speciální přípravky

Je jich velká spousta, ať už jsou to krémy, gely nebo oleje. Určitě bych vám doporučila co nejvíce přírodní produkty bez chemických přísad. Pokud se vám podaří najít opravdu kvalitní, zjistíte, že se do kůže vsakují úplně jinak než běžné krémy z drogerie.

Když si tělo natíráte, věnujte tomu plnou pozornost. Udělejte si z toho chvilku pro sebe, rozmazlujte se, užívejte si to, věnujte se každé části svého těla. Představujte si, jak se přípravek vsakuje do vaší kůže a vyživuje ji. Účinek přípravku tím můžete mnohonásobně zvýšit.

Spokojenost sama se sebou

A to nejlepší i nejtěžší nakonec – přijmout se taková, jaká jsem. Není to lehké, já vím. Sama se s tím potýkám. Je to ale ta nejlepší cesta.

Jsem dokonalá taková, jaká jsem teď.

Užívejte si života už teď, nečekejte na někdy… zhubnete, nebudete mít velký zadek, se vejdete do téhle sukně…

Zkuste vnímat své tělo a vnímat jeho potřeby, co se týče jídla i pohybu. Když se zaposloucháte, vaše tělo vám samo řekne, na co má chuť a kdy se mu chce hýbat a jak. Buďte k sobě laskavé a shovívavé. Nikdo přece není dokonalý.

A s tím souvisí i to, jak o sobě mluvíte a jak o sobě přemýšlíte. Jede vám v hlavě: „Já jsem příšerná! Jsem tak tlustá! Mám velkou prdel! Ty špeky jsou nechutný!“ ? Zkuste ty věty proměnit.

Mohly by znít třeba nějak takhle: „Tyhle šaty mi moc sluší! V téhle sukni mám krásné nohy! Mám sice trošku větší bříško, ale v tomhle tričku to vůbec není vidět! Mám strije na bříšku a připomínají mi, že mám tři krásné děti!“

Užijte si krásné a pohodové léto, spokojené samy se sebou.

Alena Palasová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.