Různé druhy jógy, aneb umíte si vybrat?

Nedávno mi kamarád říká: „Ty cvičíš tu jógu…to je trochu nudný, ne? Takový pomalý a klidný…“

No jo, může to takové být, ale taky to může být dynamické, silové a zábavné. Záleží, co a jak vnímáte, jaká máte očekávání a samozřejmě, jakou lekci jógy navštívíte.

O pár dní později mi známá říká: „Ta jóga je jen pro flexibilní mlaďochy. Vždyť si tam strkáte nohu za hlavu. Co já bych na takové lekci dělala?“

Ano, některé lekce jsou plné náročných pozic. Ale některé jsou velmi jemné a zvládnou je odcvičit i senioři nebo muži zkrácení cvičením v posilovně.

Dost mě mrzí, jak je jóga prezentována, zejména na Instagramu, kde jde v podstatě o to, vyfotit se na co nejzajímavějším místě v co nejkrkolomnější pozici.

Jaká je jóga a pro koho vlastně?

Jóga má co nabídnout úplně každému a nelze házet všechny styly, lektory a přístupy do jednoho pytle. Pojem jóga je asi tak široký jako tanec. Rozdíly mezi jednotlivými druhy jógy jsou asi takové, jako mezi valčíkem, hiphopem a intuitivním tancem. Zkrátka nabídka je opravdu široká. Určitě doporučuji střídat různé druhy jógy nebo kombinovat jógu s jiným druhem pohybu.

Některé lekce jsou zaměřené silově a dynamicky, jiné se soustředí na dech, vědomý pohyb a soustředění. Já jsem dlouhá léta cvičila dynamické lekce, posilování a aerobik, a moje cesta k józe vedla přes dynamickou aštanga vinyasa jógu. Čím déle ale cvičím, tím více objevuji kouzlo pomalejších lekcí, více zaměřených na prožitek než propocené tričko. Věřím, že někdo jiný to může mít přesně naopak a s rostoucí pokročilostí si vybírá stále náročnější lekce. Zkrátka volba je na každém z nás.

Osobnost lektora

Samozřejmě hodně záleží na instruktorovi. Pokud navštívíte lekci lektora, kterého neznáte, je to trochu překvapení, čeho se dočkáte. Např. Hatha jóga může probíhat celá v leže, nebo se naopak můžete slušně zapotit. Není žádné správně a špatně, prostě to každý dělá jinak.

Když místo vaší oblíbené lektorky přijde záskok, asi se nedočkáte lekce, na jakou jste zvyklí. Ale právě ta změna vám může přinést něco nového. Neodsuzujte, nehodnoťte a neporovnávejte…zkuste si to prostě užít tak, jak to je.

Základní druhy jógových lekcí

Pojďme si udělat základní přehled jógových lekcí, tedy s čím se v rozvrzích jógových studií můžete setkat. Snad vám to pomůže ve výběru lekce vhodné právě pro vás.

Hatha jóga

Hatha = ha a tha, tedy spojení měsíční a sluneční energie. Spíše statická lekce – ve výdržích se zůstává pět dechů. Velmi záleží na instruktorovi, u některých se zapotíte, u jiných je to víceméně hodina v leže. Lekce je vhodná pro začátečníky.

Vinyasa flow jóga

Opakující se dynamické sekvence, plynulé přechody pozic, bez dlouhých výdrží. Lekce vás rozproudí a pocítíte sladění pohybu s dechem.

Hormonální jóga

Sestava pozic podle Dinah Rodriguez, která ovlivňuje endokrinní systém. Tuto sestavu se naučíte a cvičíte si jí sami doma každý den. Díky tomu se můžete zbavit problémů s menstruací, otěhotněním, přechodem, štítnou žlázou…

Jin jóga

Pomalá lekce, s dlouhými výdržemi v pozicích. Snaha o maximální uvolnění, takže se používají pomůcky, aby si každý našel pohodlnou variantu. Zlepšuje se flexibilita. Vyvažuje se jangový aktivní, uspěchaný způsob života. Lekce vhodná pro začátečníky.

Powerjóga

Silová jóga, lekce je dynamická. Je kladen důraz na trénování těla, tedy pozice zaměřené na budování síly či formování postavy. Lekce je vhodná pro začátečníky i pokročilé.

Acro jóga

Jóga pro dvojice. Myslím, že může být skvělým zpestřením pro pokročilejší cvičence. Propojuje jógu, akrobacii a thajskou masáž. Díky tomu, že se v páru musíte na sebe vzájemně spoléhat, prohloubíte vzájemnou důvěru.

Iyengar joga 

Tento druh jógy se soustředí na detail a precizní provedení ásan. Využívají se pomůcky a díky nim může pozici zacvičit v určité variantě každý. Osobně mi v těchto lekcích chybí plynulost, protože nastavení pozice bývá zdlouhavé. Pokud máte ale nějaké bolesti a zdravotní omezení, může být Iyengar jóga pro vás to pravé. Lekce vhodná pro začátečníky i seniory.

Bikram / hot jóga

Tato lekce se cvičí v místnosti vyhřáté na teplotu 42°C. Díky tomu dochází k prohřátí těla, které tak dokážete dostat do větších rozsahů pohybu. Samozřejmě se hodně zpotíte a můžete zhubnout a detoxikovat tělo. Přijde mi to poněkud nepřirozené, a proto mě tyto lekce nelákají.

Aerojóga / AY fly

Jóga v sítích (hamakách) zavěšených u stropu. Cvičení je velmi šetrné ke kloubům a páteři. Používá se vyvěšení, které vás uvolní, a obrácené pozice. Zároveň se efektivně posiluje střed těla.

Aštanga vinyasa jóga

Pevně daná dynamická sestava pozic. Na lekcích se běžně setkáte s první sérií. Při lekci se zapotíte, je zde hodně silových pozic a pokud aštanga józe propadnete, cvičíte sestavu sami doma denně. Pokud nejste zvyklí se hýbat, bude pro vás ze začátku lekce možná náročná. Na druhou stranu třeba pro muže může představovat potřebnou výzvu.

Prána vasha jóga

Obdoba aštanga jógy. Je to pevně daná dynamická série pozic, ale více vhodná pro ženy. Není kladen takový důraz na sílu, ale více se akcentuje dech a jeho zádrže.

Jóga na paddle boardu

Minulé léto jsem se přesvědčila o tom, že nejkrásnější je cvičit venku pod širým nebem. Lákalo mě proto vyzkoušet jógu na paddle boardu. Absolvovala jsem tuto lekci na Vltavě v Braníku a bylo to úžasné. Po horkém dni bylo na vodě příjemně, vnímáte šplouchání vody, nad vámi modré nebe a pár desítek centimetrů kolem vás propluje labutí rodinka… Zároveň jste si opravdu blízko s ostatními účastníky lekce a užijete si chvílemi dost legrace.

Nemusíte se bát, pokud nechcete, koupat se opravdu nemusíte. Boardy se spojí špičkami dohromady tak, že vytvoří hvězdici a díky tomu jste stabilnější, než kdybyste cvičili sami. Celou lekci jsem si užívala jako hru s tělem. Skvěle jsem potrénovala střed těla a byla překvapená, co všechno mé tělo zvládne a ustojí.

Jóga na paddle boardu je podle mě skvělé zpestření pro horké letní večery. Kdybych měla tuto lekci přirovnat k něčemu z tělocvičny, bylo by to bosu. Pokud vás tato pomůcka, která prověří váš balanc, nenadchla, pak asi ani paddle board pro vás není úplně to pravé.

P.S.: Pokud chcete vyzkoušet jógu se mnou, těšte se na září. Chystám pro vás emailový video kurz jógy pro začátečníky.

 

Alena Palasová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.