Klub Pilates a jóga s citem

Laskavý online prostor pro cvičení pro ženy

Ach, ty moje prsa!

My, ženy, máme tendenci neustále zkoumat a hodnotit své tělo. Asi každá máme něco, s čím nejsme na 100% spokojené… povislá kůže na pažích, velký zadek, široký pas, tlustá stehna (a často se vyjadřujeme daleko ostřejšími výrazy) atd. Mám pocit, že často tyto části těla vnímáme vytržené z kontextu celého našeho těla, naší postavy.

Ukázkový příklad jsou prsa! Tak schválně, jste spokojená se svým dekoltem? Pokud ano, tak gratuluji, jste jedna z mála. Většinou totiž, kdo má malá prsa, touží po větších, a naopak, kdo má velká prsa, touží po menších.

Ale přece když je žena hubená, tak zpravidla mívá menší prsaladí to k její postavě. Naopak žena s nadváhou má velmi pravděpodobně také větší prsa. Prsa jsou totiž vyplněná z velké části tukem. Pokud tedy všude po těle máte tuku více, bude ho více i v prsou… jak logické, že?

Já sama mám „lentilky pod kobercem“, jak malá prsa trefně nazývala jedna moje kamarádka. A vždycky, když mám tendenci si stěžovat, že nemám bujný výstřih, vzpomenu si na svou spolužačku z ekonomky. Milovala aerobik, jenže měla opravdu velká prsa. Na lekce cvičení si brala 2 podprsenky na sebe a při jakémkoliv poskoku si ještě prsa držela rukama. Vždy, když si tohle vybavím, říkám si, že nemám nejmenší důvod k nespokojenosti.

Prsní svaly nejsou prsa

Mnoho aktivních žen ve snaze o vylepšení vzhledu svých prsou začne posilovat prsní svaly. Nabízí se to všude. Když půjdete do posilovny, najdete tam stroje na posilování prsních svalů. Na skupinových lekcích ve fitku budete dělat kliky nebo cviky s činkami, abyste posílily prsní svaly.

Jenže prsní svaly tak úplně neovlivní, jak vypadají vaše prsa. Prsní svaly vytváří takový podklad a na nich je prs samotný. Prs je vyplněný tukem a mléčnou žlázou, žádná svalovina v něm není. Mrkněte na obrázek. (Sval je to červené.)

Zdroj: Patrick J. Lynch, medical illustrator

Prsní svaly jsou velké a malé (m. pectoralis major a minor) a zapojují se do pohybů paží a ramen. Jsou to také pomocné dýchací svaly. A teď přichází zásadní informace: mají tendenci se zkracovat. Proto je daleko důležitější prsní svaly protahovat a uvolňovat než posilovat!

Lidé se zkrácenými prsními svaly mají ramena lehce přizvednutá a vtočená dopředu (protrakce) a hrudník působí jako zavřený, stažený a schoulený.

A jak vypadají prsa při tomto postavení hrudníku? Vypadají samozřejmě daleko menší a povislá. Porovnejte samy.

TIP PRO VÁS Jak na protažení prsních svalů? Zacvičte si podle Pohybové jednohubky 26.

Jak tedy cvičit na prsa?

Velká prsa

Mnoho žen s velkými prsy si stěžuje, že je bolí záda. Některé absolvují plastiku a prsa si nechají zmenšit a pojišťovna jim to dokonce zaplatí.

Vezměte si mojí známou Nelu. Je jí 45 let, má 3 děti a podle jejích slov: „Po kojení mi zůstaly velký a vytahaný prsa.“ Nehýbe se, má určitě aspoň 10 kg nadváhu. Stěžuje si, že jí bolí záda, a hlavní viník jsou její prsa. Těší se, že si je nechá zmenšit na pojišťovnu. Díky tomu se upraví i jejich povislost a bude se moci beze studu ukázat nahá manželovi.

Jak už jsem zmiňovala, já se svou velikostí, to těžko mohu posuzovat. Nicméně stejně jako u všech jiných zákroků jsem toho názoru, že operace je až krajní řešení problému. Věřím, že se bolestí zad dá zbavit i cvičením a zbavením se nadváhy.

Když máte velká prsa, jsou těžká a táhnou vás směrem dopředu. Hrudník se dostává při pohledu z boku před pánev. Záda to musí kompenzovat, vzniká v nich napětí a z toho později vzniká bolest…zpravidla kolem lopatek a postupně se šíří do šíje a hlavy.

Zásadní pro vyřešení těchto potíží je správné držení těla. Při pohledu z boku chceme mít nad sebou kotníky, kolena, kyčle, ramena a uši. Tedy pánev, hrudník a hlava jsou nad sebou. Když posílíte svaly tak, aby dokázaly udržet tělo v ose navzdory většímu poprsí, bude po problému.

TIP PRO VÁS Jak na správné držení těla? Zacvičte si podle Pohybové jednohubky 1. Pokud byste uvítaly celý kurz zaměřený na paže, hrudník a záda, mrkněte SEM.

Velmi důležité je samozřejmě nosit vhodnou, dobře sedící podprsenku.

Malá prsa

Pokud patříte k ženám, které by si přály mít plnější výstřih, mám pro vás zase jiné cvičení…

To, jak prsa vypadají, je, jak už bylo zmíněno, velmi výrazně ovlivněno držením těla. Když se narovnáte, budete protahovat prsní svaly a otevřete svůj hrudník, budete najednou vypadat úplně jinak. Vaše prsa budou opticky větší a „posunou se“ výš.

TIP PRO VÁS Jak na otevření hrudníku? Zacvičte si podle Pohybové jednohubky 33. Pokud byste uvítaly celý kurz zaměřený na paže, hrudník a záda, mrkněte SEM.

Jakou nosíte podprsenku?

Minulý rok jsem k Vánocům dostala poukaz na nákup podprsenky. V obchodě mě prý expertka změří a přesně mi doporučí, co bude nejlépe sedět, co nejlépe vypadat atd. Znělo to báječně

Realita byla ale jiná. Nastal v podstatě souboj mezi mnou a prodavačkou a výměna názorů na to, co je a co není vhodně zvolená velikost. Navlékla mě totiž do podprsenky, která mě neuvěřitelně tlačila, ramínka se mi zařezávaly do ramen a prsa si prý do těch košíčků musím posunout.

Když pochopila, že něco tak malého si opravdu nekoupím, došly jsme nakonec ke kompromisu. Nicméně jsem odcházela celá zpocená a s radostí, že to mám za sebou. Musím, ale konstatovat, že za tento zážitek jsem velmi vděčná, protože v tom miniaturním modelu jsem si uvědomila, že vůbec nemůžu dýchat!

Vždy mi vrtalo hlavou, proč mají ženy takový problém dýchat do spodních žeber (což po nich chci na lekcích pilates). A vida, problém může být v tom, co máte na sobě.  Až si příště budete vybírat novou podprsenku, zkuste se v ní pořádně nadechnout… (Dechu jsem věnovala samostatný článek, který si můžete přečíst ZDE.)

P.S.: Kvízová otázka na závěr – Kolikrát jsem měla na sobě zmiňovanou podprsenku?

Alena Vůjtová
Jsem instruktorka pilates a jogy. Díky mým více než desetiletým zkušenostem se zdravým pohybem učím lidi vnímat své tělo a správně ho používat. S radostí je tak zbavuji nejen bolestí zad či kloubů. Mé klientky odcházejí z lekcí usměvavé a uvolněné, nabité energií a se zdravým sebevědomím. Více si o mě můžete přečíst zde.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.